EEN SEO LIJSTJE OM NIET TE VERGETEN

  • GESCHREVEN DOOR: // CATEGORIE: Bedrijfskunde, SEO, Usability

    Reageer als eerste

    Iedere ondernemer die ‘iets met online’ doet weet het intussen al, zoekmachine optimalisatie is min of meer onmisbaar. Er wordt alleen vaak heel moeilijk gedaan over zoekmachine optimalisatie terwijl er eigenlijk maar 1 stelregel is waar je aan moet voldoen: “Doe moeite voor je doelgroep, dan doet Google moeite voor jou!”

    Black Hat’s

    De pech is dat veel ondernemers zich in het verleden hebben laten verleiden tot black hat SEO technieken (ofwel, spammerige SEO technieken).  Technieken zoals inkomende links kopen, overmatig zoekwoordgebruik, speciale pagina’s voor de zoekmachines aanmaken, zoekwoord combinatie programma’s gebruiken en meer van dat soort dubieuze praktijken.

    Black hat SEO is eigenlijk niets anders dan een mooi woord voor ‘misleiding’. Door op een onnatuurlijke manier te zorgen voor betere posities ben je namelijk gewoon aan het misleiden. Je misleidt niet alleen Google maar ook je doelgroep en dat kan nooit goed zijn. Google is daarom twee jaar geleden gestart met het drastisch aanpassen van het algoritme (het algoritme is de berekening van Google die bepaald waarom een website goede posities krijgt of juist niet). Dit om zodoende de index (zoekresultaten database van alle websites) op te schonen. Het gaat hier om ongeveer 500 wijzigingen per jaar.

    Dat is leuk, maar waar is het lijstje nou?

    Dat lijstje komt zo, eerst nog even door lezen. Waar Google naar streeft is dat ze de zoeker (gebruiker) optimaal kunnen bedienen met exacte zoekresultaten. Ideaal, want wees eerlijk, als je zoekt op ‘mooie auto’ ben je niet op zoek naar een auto verzekering of sexy dames op een motorkap! Jij voert een zoekopdracht in en Google wil jou precies kunnen bieden wat je zoekt. Dit klinkt heel gemakkelijk maar is een stuk complexer omdat er zeer veel factoren meespelen waardoor bepaald wordt wat voor jou het beste zoekresultaat is, maar voor dit verhaal houden we het even simpel.

    Door de immense vervuiling die is ontstaan door alle Black hat SEO technieken had Google weinig keuze; wil je kwalitatief goede resultaten bieden dan moet je inderdaad kunnen signaleren wat ‘echt’ is en wat niet. Wat dat betreft vind ik de aanpak van Google persoonlijk erg goed! Op dinsdag 22 mei is de laatste Google update uitgerold, Penguin 2.0 lees hier meer over de filosofie van Google & Penguin 2.0. De updates die worden doorgevoerd zijn er dus alleen maar om websites nog beter te kunnen beoordelen op authenticiteit (echtheid) want dat is het thema.

    Ben je authentiek, werk je hard voor je doelgroep en steek je veel tijd en moeite in een goede website dan ben je goed bezig, dat is precies wat Google wil zien. Na de laatste update van Google zag ik direct wisselingen in posities, positieve wisselingen. De ´doorn in het oog´ websites verdwijnen langzaam maar zeker helemaal uit de index en de ondernemers die moeite doen blijven staan of klimmen zelfs naar nummer 1 posities.

    O ja, lijstje met SEO tips

    Tja dat SEO lijstje dat komt er zo aan. Want dat is immers waarom je dit blog leest toch? Volgens mij heb ik het belangrijkste punt uit het lijstje al genoemd trouwens:

    • Wees authentiek

    Er wordt te makkelijk gedacht over zoekmachine optimalisatie. SEO is niet aan een aantal knoppen draaien en hoppa, nummer 1! Groeien in de zoekmachines kun je alleen als je meerwaarde creëert, een technisch zeer goede site hebt, weet wie je doelgroep is en waar deze naar zoekt, weet wie influencers (mensen uit jouw branche waar naar geluisterd wordt) zijn uit jouw branche, affiniteit hebt met de dienst of het product dat je aanbiedt, eerlijk bent, een netwerk opbouwt, je naam durft te verspreiden, ook offline wilt investeren en ga zo maar door.

    Als je dus een website hebt dan raad ik je aan eerst de volgende vragen te beantwoorden voordat je gaat investeren in dure campagnes en systemen:

    • Wat bied ik aan?
    • Wat zijn mijn belangrijkste doelstellingen?
      • Wil ik veel verkopen?
      • Wil ik naamsbekendheid?
      • Wil ik een band opbouwen met de doelgroep?
      • Wil ik investeren om mijn doelstelling te behalen?
      • Ben ik SMART (exact uitgedacht en dus beter meetbaar)
    • Wie is mijn doelgroep?
      • Geslacht
      • Leeftijd
      • Modaliteit
      • Demografie
      • Wat weet ik nog meer van hen?
    • Waar zoekt mijn doelgroep?
      • Google?
      • Yahoo?
      • Bing?
      • Startpagina’s?
    • Wat kan ik mijn doelgroep bieden?
      • Snelle verzending / gratis verzending / gratis retour horen daar dus niet bij, dat doet iedereen, wees creatief!
    • Wie zijn de influencers?
      • Wie heeft er veel kennis over hetgeen dat ik doe?
      • Ken ik hen?
      • Wat kunnen ze voor mij betekenen?
    • Wie is mijn concurrentie?
      • Hoe benaderen zij mijn doelgroep?
      • Hoe zoekt de doelgroep hen?
      • Wat bieden zij de doelgroep?
      • Wat maakt hen uniek?
      • Waarom koopt mijn doelgroep bij hen?

    Zorg dat je de antwoorden op bovenstaande vragen kraakhelder hebt voordat je de volgende stap zet. Kun je deze vragen (nog) niet beantwoorden investeer dan ook nog maar even niet in online. Net zoals bij een normale organisatie heb je ook een duidelijk plan, een duidelijke visie nodig voor een online organisatie. Je moet jezelf kennen, je doelgroep kennen en duidelijke doelstellingen hebben om te kunnen bepalen wat je gaat doen.

    In deel 2 van mijn serie ‘ Lijstjes’ ga ik je meer vertellen hoe je de antwoorden op bovenstaande vragen kunt toepassen om kwaliteit te bieden op je website.

REACTIES

0 reacties op Een SEO lijstje om niet te vergeten

REAGEREN MAAR

Vul alles in om te reageren. Je e-mail blijft prive.