MEGAMENU EN MEGADROPDOWN: EEN BLOG VOL TEGENSTRIJDIGHEDEN

  • GESCHREVEN DOOR: // CATEGORIE: SEO, Tech, Usability

    Reageer als eerste

    Ja! Je hebt een website en die is echt supercool. Je hebt besloten in deze website 20.000 producten te gaan verkopen. Want hoe meer producten, hoe meer mensen kunnen kopen, kopen, kopen en hoe meer geld je dus kunt verdienen: that’s easy. Maar, want er is altijd een maar, is je productaanbod zo breed dat je genoodzaakt bent jouw supercoole website te voorzien van een megamenu? En het liefst wil je daar ook zo een kek, hip mega dropdown menu bij hebben. Hartstikke gaaf natuurlijk, maar is het ook handig voor je Google optimalisatie? 

    Drop it like it’s hot

    Een nadere schets van de situatie. Je hebt 20.000 producten die je kunt onderverdelen in zeven hoofdcategorieën (hoofdmenu knoppen) en onder iedere hoofdcategorie heb je 50 tot 70 subcategorieën staan die vanaf iedere pagina benaderbaar zijn in de dropdown van je hoofdmenu. Daarnaast heb je ook nog een aantal klantenservicelinks, productlinks en andere interne ingangen. Oftewel, je hebt op een homepage dan al snel meer dan 400 interne links in jouw navigatie staan.

    Voor de categoriepagina blijft de dropdown natuurlijk gehandhaafd, maar ook op de categoriepagina wil je in de linker zijbalk je subcategorieën tonen. Dat is mooi, want dan heb je maar liefst meer dan 470 interne links op de pagina staan! Super goed, want hoe meer interne links hoe beter natuurlijk.

    Nee dus en dit is waarom

    De homepage van je website zal er als structuur ongeveer uitzien als onderstaand voorbeeld:mega dropdown 1

    Google indexeert een website altijd per pagina. Aan de hand van onder andere de interne links op die pagina komt hij op de andere pagina’s zodat hij ook die kan indexeren. Google volgt dus de interne linkstructuur op je pagina.

    Stel Google heeft 100 punten aan waarde te verdelen over de links die hij op je pagina volgt, dan kom je met deze structuur met dropdown redelijk bedrogen uit:

    mega dropdown 2

    Een kleine nuance. Diverse links hebben verschillende waarden: aan een hoofdmenu-item zal wat meer waarde gegeven worden dan aan footerlinks, maar met zo veel verschillende links op de pagina is de waarde hoe dat ook heel erg klein. Dit kan zeker nadelige gevolgen hebben voor de indexatie van je website.

    Zegt Google hier niets over?

    Ja en nee, Google geeft nooit bijzonder veel prijs over hoe je website hoog in de rankings komt. Google heeft richtlijnen, ´The Google guidelines´. In deze richtlijnen geeft Google aan hoe je de website het beste op kunt bouwen en in kunt richten om hem indexatievriendelijk te maken en te laten voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een goede website (door Google). Maar helaas geeft Google (en andere bronnen) gemixte informatie over dit onderwerp. Google heeft namelijk ooit aangegeven (in 2008) dat je niet meer dan 100 links op één pagina mag hebben. Aangezien menu-ingangen op je website ook links zijn (interne links), zitten we hier met 410 links op de homepage al ruimschoots overheen.

    Google heeft naast the Google guidelines ook Google Webmaster Video. Hier worden gebruikersvragen beantwoord door Google. In een recente video van Google Webmaster Central geeft Matt Cutts (baas van de spam afdeling bij Google) aan dat je opbouw organisch moet zijn. Dus gericht op de gebruiker, op gebruikersgemak. Maak het de bezoeker van jouw website zo gemakkelijk mogelijk.  In een interview tussen Rand Fiskin (Moz.com) en Matt Cutts, heeft Matt Cutts ooit het volgende gezegd:

    “At any rate, you’re dividing the PageRank of that page between hundreds of links, so each link is only going to pass along a minuscule amount of PageRank anyway.”

    Dus Google is tegenstrijdig?

    Google volgt altijd de gebruiker, althans dat is het doel. De 100 links zijn gebaseerd op wat Google toen kon verwerken. In 2008 kon Google pagina’s verwerken tot een grootte van 100 KB. Een linkcode is ongeveer 1KB groot en zodoende is bepaald dat je 100 links op één pagina kon hebben. Tegenwoordig kan Google veel meer data verwerken en dus automatisch ook meer interne links volgen. Matt Cutts geeft aan dat je vooral organisch bezig moet zijn. Als het spammy of gebruiksonvriendelijk wordt, zullen ze er acties op ondernemen. Maar in bovenstaand voorbeeld helpt het de gebruiker juist beter door de website te navigeren. Er zijn ook veel voorbeelden van webshops met een groot aanbod aan producten die van deze techniek gebruikmaken, dus dan zal het al helemaal niet fout zijn?

    Nu snap ik er niets meer van, dus hoe minder interne links hoe beter?

    Nee, want je moet Google wel helpen navigeren over jouw website, anders kan hij ook niet indexeren.

    Het belangrijkste is dat je eerst bij jezelf nagaat wat je wilt bereiken. Wat zijn je doelen met de website? Die doelen komen voort uit hetgeen wat je verkoopt en uit je doelgroep. Waarop zoekt die doelgroep? Ofwel, wat zijn je belangrijkste keywords waar je jouw producten mee kunt omschrijven.

    Dat zijn de keywords die aan de basis moeten staan van je gehele navigatie. De belangrijkste neem je op in je hoofdmenu en alles wat daaronder valt is een submenu. Op die manier creëer je altijd een heldere navigatiestructuur voor je bezoeker en voor Google. Stel je verkoopt fietsen, snijplanken, wasmachines en koffieautomaten, dan zijn dat dus de productgroepen die je wilt optimaliseren. Categorie A wordt bijvoorbeeld fietsen, dus je hoofd keyword voor die categorie is ook fietsen. Dan zouden alle fietsgerelateerde productgroepen die submenu’s worden.

    Ditzelfde heb je dus met de andere categorieën, onder snijplanken komen alle snijplank gerelateerde productgroepen met hun keywords, onder wasmachines de productgroepen en keywords die daar onder vallen en zo bouw je een logische structuur op.

    Als je een mega dropdown gebruikt, zijn alle subcategorieën op ieder niveau benaderbaar. En dan kun je jezelf dus afvragen, wat is de waarde van interne links naar koffiefilters als ik in de categorie fietsen zit. De relevantie van de interne links is dan veel minder groot. Wat je wil als Google op de categorie fietsen komt, is dat hij interne links ziet naar fietsgerelateerde zaken om daar meer relevantie en dus waarde mee te geven aan alles wat over fietsen gaat. Interne links naar koffiefilters, kalkmeters, lekbakken en bijvoorbeeld snijplankhoezen maken die relevantie alleen maar diffuus.

    Vanuit die optiek is een mega dropdown bij een megamenu dus niet wenselijk. Door de dropdown achterwege te laten, krijg je per categorie een veel betere relevantie en focus op die categorie en de gerelateerde subcategorieën. In onderstaand voorbeeld zie je dat alles onder categorie A intern gelinkt wordt vanuit de sidebar en niet vanuit een dropdown. Daar heb ik voor het gemak de 100 punten onderverdeling ook bij gezet, welke zo veel groter is per interne link.mega dropdown 3

    Maar ik wil wel een dropdown

    Dat kan en het mag ook, als het maar een onderbouwde keuze is. De keuze voor een mega dropdown is er niet één die zomaar gemaakt kan worden. Je moet hier heel goed naar kijken vanuit een Usability oogpunt. Er zijn tal van bedrijven, met name ook hele grote bedrijven en webshops, die met een mega dropdown menu werken. Die keuze komt voor uit gebruikersgemak. Bij die bedrijven helpt het de gebruiker beter te navigeren en dus te converteren. Dat het schadelijk kan zijn voor SEO nemen zij voor lief of ze maken gebruik van technieken om indexatie op het dropdown menu tegen te gaan. Dit doen ze bijvoorbeeld door de gehele dropdown in een javascript te plaatsen, zodat Google links die erin staan niet kan volgen.

    De keuze voor een megamenu moet dus echt voortkomen uit onderzoek en gebruikersgemak. Als het niet nodig is, doe het dan niet, het kan verwarring zaaien en spammerig overkomen. Je moet dus geen megamenu gebruiken en verwachten dat je daardoor beter gaat ranken.

REACTIES

0 reacties op Megamenu en megadropdown: een blog vol tegenstrijdigheden

REAGEREN MAAR

Vul alles in om te reageren. Je e-mail blijft prive.